SUPR
Maskininlärning och regionalekonomiska effekter av tillgänglighetsförändringar
Dnr:

NAISS 2025/22-389

Type:

NAISS Small Compute

Principal Investigator:

Jonas Westin

Affiliation:

Umeå universitet

Start Date:

2025-03-11

End Date:

2026-04-01

Primary Classification:

10105: Computational Mathematics

Webpage:

Allocation

Abstract

Trafikverket analyserar konsekvenser av förändrad tillgänglighet i transportsystemet, till exempel ändrade hastighetsgränser i vägnätet eller större väg- och järnvägs-satsningar. En svårighet är att modellverktygen för analys av hur tillgänglighetsförändringar påverkar specifika platser och deras regionala omgivningar på kort och lång sikt är begränsade. Trafikverkets befintliga verktyg har svårt att hantera interaktion mellan och inom kommuner och regioner. De saknar även en dynamisk ansats som kan skilja på kort- och långsiktiga effekter. Trafikverkets regionala modeller bygger till stor del på generella statistiska samband mellan tillgänglighet och olika regionalekonomiska utfall. Det innebär att förändrad tillgänglighet i de nuvarande verktygen implicit antas ge upphov till samma typer av effekter i en stor stad som på landsbygden. Det är problematiskt eftersom det finns många exempel inom den regionalekonomiska litteraturen som visar att en typ av åtgärd eller investering kan ge skilda effekter på utvecklingen beroende på vilken plats de genomförs. Ett vanligt mönster är att förbättrad tillgänglighet, allt annat lika, leder till ökad centralisering och koncentration av målpunkter, där verksamhet i mindre orter konkurreras ut av aktörer i större orter, samtidigt som tillgängligheten förbättras. I analyserna tenderar transportsystemet därmed att hanteras separat från de platser som det avser att binda samman och skapa goda tillväxtförutsättningar för, dvs det som är transportsystemets huvudfunktion. Projektets syfte är mot den bakgrunden att utveckla kunskapen om, och förmågan att modellera och analysera hur förändringar i tillgänglighet påverkar den regionalekonomiska utvecklingen på olika platser och regioner över tid, dvs tillgänglighetsförändringars dynamiska effekter på olika platser. I analysen används och analyseras historiska data från PIPOS Regionalanalys för att identifiera mönster och kausala samband mellan förändrad tillgänglighet i transportsystemet och effekter på olika platser. Data ger input till en dynamisk simuleringsmodell som hanterar olika feedback mellan platser under en serie av år. Det kan gälla hur omlokalisering av verksamhet till följd av stordriftsfördelar samt migration uppkommer som följd av förändrad tillgänglighet. Projektet avgränsas i den här ansökan till analyser av tre fallstudier: Sundsvallsbron, Motalabron, samt ett geografiskt område i Sverige som fått betydande tillgänglighetsförbättring under den tid PIPOS-data omfattar. Området identifieras med datadrivna metoder. Analysen av data och gjorda modellsimuleringar för fallstudierna kan i senare projekt vidgas till modeller för hela Sverige. Projektets resultat kommer att bidra till utveckling av den samhällsekonomiska analysen inom ramen för Trafikverkets samlade effektbedömningarna.